Het Duitse tolvignet waar alleen buitenlanders voor moeten betalen leek in kannen en kruiken, nu zet minister Schäuble van Financiën de rem op het wetsvoorstel van verkeersminister Dobrindt.

Het wetsontwerp van minister Dobrindt kreeg enkele weken geleden de voorlopige zegen van de Duitse coalitie, waarna de verschillende ministeries over de details onderhandelden.

Het definitieve voorstel zou vervolgens half december terugkeren naar het kabinet, maar die tijdsplanning komt in gevaar. Minister Schäuble van zusterpartij CDU dwarsboomt de tolplannen, meldt Der Spiegel op basis van een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Daarover schrijft Duitslandnieuws.nl maandag.

In het coalitieakkoord staat dat de Duitse automobilist binnen de nieuwe plannen geen cent extra hoeft te betalen. De kosten van het tolvignet worden verrekend via een lagere wegenbelasting. Dat gedeelte van het plan moet ontworpen worden op het ministerie van Financiën, waar Schäuble de scepter zwaait. Woordvoerders van dit ministerie zeggen dat er voorlopig nog geen groen licht wordt gegeven, waardoor de planning in de war geschopt dreigt te worden.

SPD ruikt kans op blokkade

Al eerder zat Schäuble de verkeersminister dwars. Afgelopen zomer werd er binnen het ministerie van Financiën aan alternatieve plannen gewerkt. Bondskanselier Angela Merkel moest toen een dreigend conflict tussen CSU-leider Horst Seehofer, verkeersminister Dobrindt en CDU-nestor Schäuble sussen tijdens een geheime ontmoeting in Berlijn.

Coalitiegenoot SPD – toch al geen groot fan van het vignet – dreigt nu het wetsvoorstel te blokkeren, zolang niet gegarandeerd kan worden dat de Duitse automobilist niet extra belast wordt. Fractievoorzitter Thomas Oppermann zegt tegenover Der Spiegel dat er over de tol en de verrekening via de wegenbelasting nog een gezamenlijk besluit moet komen binnen het kabinet.

Alternatief plan: filetol

Ook vanuit andere hoeken komen alsnog aanvallen op de omstreden plannen. De wetenschappelijke adviesraad van het ministerie van Economische Zaken ziet meer in een soort ‘filetol’, ofwel rekeningrijden met een hoger tarief in de spitsuren om zo de verkeersstroom gelijker te verdelen. “We hebben een intelligente tol nodig”, zegt econoom Günter Knieps in de Frankfurter Allgemeine. Hij is binnen de adviesraad belast met dit onderwerp en presenteert maandagmiddag zijn alternatieve plan.

De professor is positief over dergelijke systemen in de Verenigde Staten en de ‘stadstol’ in Londen en Stockholm. Door auto’s te ontmoedigen in de spitsuren op drukke knooppunten te rijden zijn de verkeersproblemen verminderd. Mogelijk zou een dergelijk systeem in Duitsland snel botsen met de strenge privacywetten.

Lees ook op Duitslandnieuws

'Duitsland gaat ten onder aan regionalisme'

Nog meer protest tegen Nederlandse kabelaar Tennet om stroomsnelweg

Belastingparadijs Nederland herbergt 800 Duitse brievenbusfirma’s

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl